2015. július 9., csütörtök

5 érdekes roncs az Isztrián

Az isztriai félsziget víz alatti tájain nemcsak gazdag és változatos élővilágot, de több érdekes hajóroncsot is találunk.



A Baron Gautsch egy korabeli képeslapon


Baron Gautsch

Az Adria talán leginkább látogatott hajóroncsa. A BARON GAUTSCH osztrák utasszállító gőzhajó volt és 1914-ben süllyedt el. A hajó a 40 méter mélyen lévő homokos aljzaton fekszik és igen jó állapotban maradt fenn, igaz a tengeri élet már teljesen birtokba vette. A hajó belső területeinek nagyobb része könnyen merülhető a tapasztalattal már rendelkező búvárok számára. A roncson gyakran találkozni angolnákkal, körülötte pedig hatalmas halrajok teszik feledhetetlenné a merülést.

Búvár a Baron Gautsch roncsán


Guiseppe Dezza / TA-35

A II. Világháború során a németek által zsákmányolt hajó 1945-ben torpedótalálatot kapott és elsüllyedt. A robbanás következtében a hajótest két részre szakadt, a darabok jelenleg egymástól mintegy 100 méterre hevernek az aljzaton. A fedélzeten található légelhárító ágyút kiválóan konzerválta a tenger, szivacsok és algák borítják, de felfelé mutatva még most is az eget kémleli. A roncs körül előfordul kakashal, homár, kőhal és rengeteg korallsügér.

Guiseppe Dezza vagy TA-35


Coriolanus 

A brit aknaszedő 1945-ben maga is aknára futott és elsüllyedt. A roncs igen jó állapotban maradt fenn, normál helyzetben fekszik 29 méteres mélységben. A hajóorrban kétoldalt a légvédelmi ágyúk állásai ma is láthatók. A roncs valódi mesterséges zátony.

A Coriolanus-hoz hasonló hajó


Lina

Cres sziget mellet található merülőhely. A LINA egy 1914-ben elsüllyedt olasz teherhajó, 70 méter hosszú, 9 méter széles, az orr 28 méteren van. Az egész hajó nagyon jó állapotban maradt meg, a rakodótérbe is veszélytelenül be lehet úszni. A hajóhíd alatt lévő gépházban most is ott van a gőzgép. A roncs állandó lakója egy tengeri angolna, hol az egyik, hol a másik szellőzőnyílásból kukucskál ki. Általában 40 méterig nagyon jó a látótávolság, ilyenkor sekélyebb mélységből is jól látszik a roncs.

Lina hajó - vázlat


Hans Schmidt / Istra

A sokáig ISTRA néven ismert teherhajó az I. Világháborúban süllyedt el, azóta két részre szakadva fekszi a tengerfenéken. A hatalmas, 90 méter hosszú roncson a behatolásos merülés csak megfelelő tapasztalattal rendelkező búvároknak lehetséges. Egy jól megtermett tengeri angolna állandó lakója a roncsnak. A hajó körül az aljzaton különféle alkatrészek és lőszerek hevernek szerteszét.

Hans Schmidt vagy Istra





Forrás és további információk: 
www.wrecksite.eu 
www.istra.hr


Ha tetszett a cikk, kérlek fűzz hozzá megjegyzést, esetleg iratkozz fel az RSS csatornára, hogy legközelebb már a kedvenc hírolvasódba kapjad a legfrissebb bejegyzéseket.

2015. április 24., péntek

A Rudabányai-tó


Rudabánya Miskolctól északra, 37 kilométerre van, Sajószentpéter, Szuhakálló és Ormosbánya községeken keresztül közelíthető meg. A városban 1985. év végén szűnt meg a vasércbányászat. A külszíni fejtés legtovább művelt munkagödrében néhány év alatt hatalmas bányató alakult ki. A tó mai felülete mintegy 24 hektár, ami joggal vált a város egyik nevezetességévé. A tó mélysége a bánya egykori szakemberei szerint akár 60 méter is lehet. Onnan jutottak erre a következtetésre a szakemberek, hogy a víz három, egymás felett 2 méterenként lévő fejtési szintet is ellepet. Amennyiben igaz a feltételezés, akkor a Rudabányai-tó hazánk jelenlegi legmélyebb – és sokak szerint legszebb – állóvize. A meredek sziklafalak között elterülő, tiszta, kékeszöld vizű tó és az azt övező erdő borította környezet festői látványt nyújt. Nem csoda tehát, hogy hazánk minden tájáról, sőt külföldről is egyre többen látogatnak ide.


A tó a tudományos kutatók érdeklődését is felkeltett, vizsgálták már geológusok, hidrológusok és biológusok, akik felméréseik eredményét több tanulmányban tették közzé. A sok szépség, érdekesség és különlegesség ellenére mindeddig megoldatlan a tó bekapcsolása a szervezett helyi idegenforgalomba. Voltak-vannak elképzelések, születtek tervek, de eddig ezeket nem tudták valóra váltani. A közelmúltban felmerült egy új, eddig nem vizsgált lehetőség, a sportcélú hasznosítás, összekapcsolva a sokoldalú ismeretterjesztéssel. Ennek a feladatnak a megvalósítását a miskolci Manták Búvár Egyesület vállalta magára, Juhász Krisztián vezetésével. A bányató kiváló merülési lehetőségeket biztosít, ezért a Manták itt tervezik kialakítani bázisukat.


A tó mind a két végéről merülhető. Az egyik végétől indulva az aljzat fokozatosan mélyül, hatalmas sziklák, négy-öt méteres leszakadások és egy kis, nádassal borított öböl teszi változatossá a merülést. A tó másik végén – itt folyt utoljára bányaművelés – meredek sziklafal mentén hirtelen mélyül a víz, ami ellepte a parti fákat, tehát itt is érdekes és különleges a merülés.


A kedvtelési, kisebb mélységben végrehajtható merülési lehetőségek mellett, a Manták Egyesület más, a tó „minden lehetőségének teljes kihasználását” – négy-öt speciális búvár ismereteket és felszerelést igénylő merülést – is tervez majd a jövőben. Az elképzelések szerint a tóból merülhető lesz egy régi tárnaátjáró, ahol egykor tehergépkocsik jártak. Egy másik merülési lehetőség – lehet – egy négyszintes, 35 méter mélységű óvópince. Szárazon meg lehet közelíteni egy 100 méter mélységű liftaknát. S természetesen vonzó merülési célpont lehet a tó legmélyebb pontja is.


Az érdekes és különleges búvár-merülési lehetőségek kialakítása mellett a közeljövőben a tó körül túraösvény és szabad strand – megfelelő infrastruktúrával – is kialakításra kerül. Így a búvárokon kívül a természet kedvelői, a kirándulni és pihenni vágyók is szép és különleges természeti környezetben tölthetik majd el a szabadidejüket…



(forrás: Búvárinfó, Miskolci Manták Facebook oldal)


Ha tetszett a cikk, kérlek fűzz hozzá megjegyzést, esetleg iratkozz fel az RSS csatornára, hogy legközelebb már a kedvenc hírolvasódba kapjad a legfrissebb bejegyzéseket.

2015. február 6., péntek

Úti cél: Padova, Y-40 a mélység mámora

A világ legmélyebb medencéjében termálvízben merülhetnek a búvárok.


a megnyitón Umberto Pelizzari hitelesítette a mélységet

Az olaszországi Padova városától egy ugrásnyira lévő Montegrotto Terme-ben található a világ jelenlegi legmélyebb medencéje. A 2014. június 5-én tartott megnyitón Umberto Pelizzari szabadtüdős világbajnok hitelesítette a mélységet, illetve az élő freediver legenda (a Nagy Kékség c. film egyik főszereplője) Enzo Maiorca nyitotta meg azt a nagyközönség előtt. Az év minden napján nyitva tartó komplexum elsősorban a búvárok biztonságos képzését kívánja szolgálni, de emellett további lehetőségeket is kínál, például felkészültek filmek forgatására, vagy víz alatti fényképész szolgáltatás is van.

Az Y-40 tervezése és építése Emanuele Boaretto építész nevéhez fűződik. A medencének helyet adó Hotel Terme Millepini egyébként egy négycsillagos spa és wellnes centrum, amely a szokásos kényeztetések mellett termálvizes kezeléseket is nyújt a vendégeknek. A hotel híres remek konyhájáról és csillogó Európa terméről, ahol kulturális eseményeket és esküvőket is szoktak rendezni. Ilyen kellemes környezetben találja magát az Y-40-be látogató búvár.




A medence 21x18 méteres, a legnagyobb mélység 40m, de további mélységi szintek, illetve mesterséges barlangok is találhatók a különféle képzésekhez, gyakorláshoz. A medencében 4300 köbméter 32-34°C-os termálvíz van, tehát búvárruhára nincs szükség, sőt akár még kúrálhatjuk is magunkat.




További információ: http://www.y-40.com/

Kapcsolódó írások:
Úti cél: Brüsszel - NEMO 33

Ha tetszett a cikk, kérlek fűzz hozzá megjegyzést, esetleg iratkozz fel az RSS csatornára, hogy legközelebb már a kedvenc hírolvasódba kapjad a legfrissebb bejegyzéseket.